Rieger-Kloss opus 3393
Na kůr kostela sv. Vojtěcha v Ústí nad Labem byly v roce 1972 firmou Rieger-Kloss postaveny velké koncertní varhany se třemi manuály a pedálem. Došlo tak k symbolickému završení rozsáhlé opravy barokního chrámu a jeho přeměny na Výstavní a koncertní síň Bedřicha Smetany.
Varhany, speciálně navržené pro prostor kostela, se staly nejen vizuální dominantou interiéru, kterému vévodí svým prospektem osazeným šestnáctistopým měděným principálem, nýbrž prostor naplnily rovněž velkolepým, ušlechtilým zvukem za pomoci 3 572 píšťal.
Dispozice varhan navržená v univerzálním duchu dr. Jiřím Reinbergerem, prof. pražské AMU, skýtá takřka nevyčerpatelné interpretační možnosti. Nástroj se pyšní velkým množstvím (jinde vzácných) jazykových rejstříků a pestrou řadou mixtur.
Také z konstrukčního hlediska můžeme mluvit o prvenství — varhany Rieger-Kloss opus 3393 byly prvním velkým koncertním nástrojem, kde firma využila mechanickou hrací trakturu. Nástroj tak stál na počátku nového trendu a lze jej považovat za jakýsi prototyp např. varhan Dvořákovy síně pražského Rudolfina (1976).
Že byl potenciál svatovojtěšských varhan využíván a jejich koncertní ambice naplňovány, dokládá deska předních českých virtuózů Jiřího Ropka a Milana Šlechty z roku 1973 (Supraphon). Ti zvěčnili svou cennou interpretaci skladeb svého profesora Bedřicha Antonína Wiedermanna a původní hlas varhan.
Svatovojtěšský hudební festival se nyní snaží obnovit ideál, který měl spojovat památkovou hodnotu barokního chrámu se současnou kulturou a pokračující uměleckou tradicí. Přáním tedy je, aby varhany mohly po dlouhé době ticha opět znít a kulturu svou krásnou hudbou obhospodařovat.
Více o historii kostela a varhan se dočtete zde.
Dispozice varhan:
I. Manuál (Positiv)
- Kryt 8'
- Kvintadena 8'
- Principál 4'
- Flétna kopulová 4'
- Oktáva 2'
- Flétna příčná 2'
- Kvinta 1 1/3'
- Superoktáva 1'
- Akuta 5x 1'
- Roh zakřivený 8'
- Šalmaj 4'
III. Manuál (Žaluziový stroj)
- Flétna 8'
- Viola 8'
- Vox angelica 2x 8'+4'
- Principál 4'
- Roh noční krytý 4'
- Nasard 2 2/3'
- Flétna lesní 2'
- Tercie 1 3/5'
- Mixtura 5x 1 1/3'
- Cymbál 3x 1/3'
- Dulcián 16'
- Hoboj franc. 8'
- Clairon 4'
II. Manuál (Hlavní stroj)
- Bourdon 16'
- Principál 8'
- Flétna trubicová 8'
- Oktáva 4'
- Flétna zobcová 4'
- Kvinta 2 2/3'
- Superoktáva 2'
- Mixtura maior 5-6x 2'
- Mixtura minor 4x 1'
- Trompeta 8'
Pedál
- Principálbas 16'
- Subbas 16'
- Kvintbas 10 2/3'
- Oktávbas 8'
- Roh kamzíkový 8'
- Chorálbas 4'
- Dolkán 4'
- Flétna plochá 2'
- Bas šumivý 5x 5 1/3'
- Mixtura 6x 2 2/3'
- Pozoun 16'
- Trompeta 8'
- Klarina 4'
Spojky: I/II, III/II, III/I - I/P, II/P, III/P jako rejstříkové sklopky i pistony ve vzájemné funkci.
Čtyřnásobná volná kombinace A-B-C-D. Zapínače jako tlačítka pod I. manuálem i jako pistony ve vzájemné funkci. Světelné kontroly.
Pevné kombinace Pleno-Tutti jako tlačítka pod I. manuálem i jako pistony ve vzájemné funkci. Světelné kontroly.
Vypínač volných i pevných kombinací jako tlačítko pod I. manuálem i jako piston ve vzájemné funkci.
Tremolo pro I. a III. manuál jako rejstříkové sklopky.
Žaluzie III. manuálu.
Válcové rejstříkové crescendo s ukazatelem a světelnou kontrolou.
Vypínač crescenda jako sklopka i piston ve vzájemné funkci, světelná kontrola.
Vypínače ručních rejstříků, spojek z crescenda, 16' man. + 10 2/3' ped., jazyků (souhrnně), jako rejstříkové sklopky.
9 vypínačů pro jednotlivé jazyky.
Kontrolní voltmetr stejnosměrného napětí.
Zapínač elektrického čerpadla a usměrňovače se světelnou kontrolou.
Osvětlení hrací skříně se zapínačem.
Osvětlení pedálu se zapínačem.